Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (2024)

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (1)

Korang pernah terfikir tak nak drive di jalan yang betul-betul panjang dan lurus? Kalau di Malaysia ini, agak susahlah nak jumpa sebab bentuk muka bumi di negara kita ini kebanyakkanya bukit. Tapi berbeza pula di luar negara.

Di bawah ini oohsenyum senaraikan 10 jalan lurus paling panjang di dunia, buat setakat ini. Sebab "jalan" kan buatan manusia, bila-bila masa akan berubah, jadi jangan lupa share tau..

1.Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia : Highway 85 (Saudi Arabia) : 822 KM

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (2)

Lebuh raya 85 di Arab Saudi merupakan salah satu jalan berturap yang terpanjang di dunia. Dengan panjang 1,271 kilometer, jalan ini membentang dari Jubail di wilayah Timur, di pantai Teluk Arab, sehingga ke Qurayat di Wilayah Al Jawf di utara Arab Saudi.

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (3)

Jalan ini terkenal dengan kelurusan yang luar biasa, membentang lurus sempurna dari Arar, ibu kota Wilayah Sempadan Utara, hingga ke Al Nairyah, di wilayah Timur. Panjang kelurusan jalan ini mencapai 822 kilometer, menjadikannya sebagai pemanduan jalan lurus paling panjang di dunia.

Perjalanan di Lebuh Raya 85 memerlukan masa sekitar 8 jam 45 minit untuk diselesaikan. Pemandangan yang dilihat semasa memandu jalan ini, pemandangan padang pasir yang luas dan indah.

Baca Ini :

Kisah Disebalik Lukisan Yusof Ghani Bernilai RM 1 Juta

Penerbangan Paling Dekat Di Dunia : 53 Saat Sampai

Negara Paling Aman Di Dunia (11 Gambar)

2.Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia :Highway 10 (Saudi Arabia): 255 KM

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (4)

Lebuhraya 10 di Arab Saudi adalah jalan lurus ke 2 terpanjang di dunia. Dengan panjang 225 kilometer dari Haradh ke Al Batha, lebuhraya ini menghubungkan bandar-bandar penting dan kawasan minyak dan gas yang terkenal.

Dahulu, lebuhraya ini adalah laluan persendirian untuk Raja Fahd, tetapi kini digunakan secara meluas untuk pengangkutan barangan merentasi gurun Rub Al-Khali. Perjalanan melalui lebuhraya ini adalah pengalaman yang unik kerana tiada selekoh kiri atau kanan, atau kecerunan yang ketara.

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (5)

Lebuhraya 10 disenaraikan dalam Rekod Dunia Guinness sebagai jalan lurus paling panjang. Pengembaraannya melintasi padang pasir selama 2 jam 25 minit tanpa perlu risau tentang selekoh atau cerun. Kebanyakan bahagian lebuhraya ini mempunyai dua lorong untuk perjalanan yang lebih lancar.

Dengan keunikan pemandangan yang melintasi gurun, perjalanan melalui Lebuhraya 10 Arab Saud, satu pengalaman yang patut dihayati oleh sesiapa yang mencari keindahan dan keunikannya dalam pemanduan.

3. Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia : Jalan Lagerenza-Estigarribia Di Paraguay : 207 KM

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (6)

Jalan Lagerenza-Estigarribia di Paraguay adalah sebuah jalan ke 3 paling panjang di dunia. Dengan panjang 207 kilometer, jalan ini merentasi wilayah Chaco dari bandar utara Mariscal José Félix Estigarribia hingga ke Datuk Bandar Pablo Lagerenza di selatan.

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (7)

Walaupun tidak sepanjang seperti jalan di Arab Saudi, jalan ini masih memberikan pengembara pengalaman yang unik. Jika kita memandu melalui tengah-tengah Gran Chaco Paraguay, anda akan lihat hutan kering kedua terbesar di dunia. Pemandangan sepanjang perjalanan adalah pemandangan yang menakjubkan, dengan pohon-pohon kering dan lanskap yang luas.

4. Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia :ND-46 W (USA): 194 KM

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (8)

Jalan ND-46 W berada berhampiran Fargo dan ia adalah jalan lurus terpanjang di Amerika Syarikat. Dengan panjang 194 kilometer, jalan ini bermula dari Oxbow ke Streeter di North Dakota. Ia merupakan jalan yang sangat lurus.

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (9)

Jalan ND-46 W dianggap sebagai jalan lurus terpanjang di Amerika Syarikat dan Kanada. Dibina sepenuhnya pada tahun 1964, dan ia telah menjadi laluan yang popular bagi pengembara yang mencari pemanduan yang lancar dan tanpa ada selekoh.

Dalam perjalanan yang mengambil masa sekitar 2 jam 2 minit, pengembara dapat menikmati keindahan sekeliling tanpa perlu risau tentang selekoh atau cerun. Meskipun mungkin tidak sepopular jalan-jalan panjang lain di dunia, jalan ND-46 W tetap terkenal di Amerika Syarikat.

5. Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia :B71 (Australia): 120 + 71 KM

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (10)

Lebuhraya Mitchell, juga dikenali sebagai B71, merupakan sebuah jalan berturap yang melintasi pusat-barat New South Wales, Australia. Jalan ini amat menarik kerana bahagian pertamanya adalah jalan lurus sepenuhnya dari Bourke ke Byrock, sepanjang 71 kilometer. Setelah mencapai Byrock, jalan tersebut mula membelok melalui bandar sejauh 2.3 kilometer sebelum jalan lurus kedua dari Byrock ke pusat Nyngan, dengan jarak lurus sejauh 120 kilometer.

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (11)

Lebuhraya Mitchell adalah sebuah laluan penting di New South Wales yang menawarkan pengembara pengalaman pemanduan yang menarik. Dengan bahagian lurusnya yang panjang, ia menawarkan pemandangan yang menakjubkan dan membolehkan pengembara merasai keselesaan pemanduan yang lancar. Dengan kedua-dua bahagian lurusnya yang terbentang, jalan ini menjadi salah satu jalan berturap yang menarik untuk dikunjungi di Australia.

6.Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia :AS-54 W (AS): 173KM

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (12)

Jalan US-54 W adalah sebuah jalan berturap yang menarik kerana melintasi tiga negeri tanpa ada lengkungan yang ketara. Dengan panjang 108 batu (173 kilometer), jalan raya ini menghubungkan dua bandar iaitu Liberal di Seward County dan Dalhart di Dallam County.

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (13)

Pengembaraan melalui jalan ini adalah satu pengalaman yang unik. Dalam masa 1 jam 55 minit, pengembara akan melalui tiga negeri iaitu Texas, Kansas, dan Oklahoma. Jalan lurus ini membolehkan pemandu menikmati pemandangan sepanjang perjalanan tanpa perlu risau tentang selekoh atau curam.

Jalan US-54 W adalah salah satu daripada laluan penting yang membawa pengembara melalui kawasan yang indah di tiga negeri tersebut. Ia menjadi tarikan bagi sesiapa yang mencari pengembaraan yang mengasyikkan dan pemandangan yang menakjubkan.

7.Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia :Mexico 1 - Carretera Federal 1 (Mexico): 169 KM

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (14)

Carretera Federal 1 di Mexico adalah sebuah jalan yang luar biasa panjangnya, dengan panjangnya 1,711 kilometer (bukan jalan lurus) dari Cabo San Lucas di hujung selatan ke Tijuana di utara. Manakalah169 kilometernya,salah satu jalan lurus paling panjang di duniatanpa sebarang selekoh di antara bandar El Médano dan Las Barrancas.

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (15)

Jalan tersebut juga dikenali sebagai "Carretera Transpeninsular Benito Juarez," dinamakan sempena salah seorang wira Mexico yang dihormati. Pembinaan jalan ini telah siap pada tahun 1973.Namun, Carretera Federal 1 juga dikenali sebagai salah satu jalan yang paling berbahaya di dunia.

Kebanyakan bahagian jalan hanya mempunyai dua lorong tanpa halangan atau bahu yang keras, dan kekurangan perlindungan atau pagar menjadikan jalan ini berisiko tinggi untuk kemalangan. Dengan keadaan jalan yang tidak memuaskan, kemalangan akan biasa berlaku, memandu di sini boleh menjadi satu pengalaman yang menakutkan.

8.Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia :U.S. Route 136 E :164 KM

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (16)

US-136 E adalah sebuah jalan berturap yang terletak di sekitar Heyworth, Illinois. Jalan ini menjadi tumpuan kerana ia menawarkan pengalaman pemanduan yang menarik dan unik. Pengembara yang menggunakan jalan ini akan menghargai keindahan jarak lurus sepanjang 102 batu (164 kilometer) yang terhampar tanpa sebarang selekoh yang ketara.

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (17)

Keunikan jalan ini terletak pada kesan jarak lurusnya yang panjang, yang membolehkan pemandu menikmati pemandangan sekeliling dengan lebih baik. Dengan tiada selekoh yang menyulitkan, pengembara dapat merasai keselesaan pemanduan yang lancar dan menikmati perjalanan tanpa banyak gangguan.

US-136 E adalah destinasi yang menarik bagi sesiapa yang mencari pengalaman pemanduan yang santai dan menenangkan. Ia juga menyediakan alternatif yang menarik untuk melarikan diri dari kesibukan bandar dan menikmati keindahan alam semula jadi Heyworth, Illinois.

9.Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia :Highway 50 (Saudi Arabia): 153 KM

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (18)

Lebuhraya 50 di Arab Saudi adalah sebuah jalan lurus yang menghubungkan antara Dhalm di Wilayah Makkah dengan Afif di Wilayah Najd. Jalan ini merupakan jalan yang terletak di tengah padang pasir, dengan panjangnya sejauh 153 kilometer (95 batu).

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (19)

Tanpa banyak selekoh yang ketara, pemandu yang menggunakan jalan ini dapat menikmati pemanduan yang lancar dan menyenangkan. Walaupun melintasi padang pasir yang luas, jalan ini menjadi penghubung yang penting antara dua wilayah utama di Arab Saudi.

Bagi sesiapa yang mencari pengalaman pemanduan yang santai dan menikmati keindahan padang pasir sepanjang perjalanan, Lebuhraya 50 adalah pilihan yang baik. Ia juga menyediakan pengalaman yang unik dalam menelusuri (mengikuti jejak perjalanan)landskap khas Arab Saudi.

10.Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia :U.S. Route 83 : 149 KM

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (20)

US-83 S adalah sebuah jalan yang melintasi sempadan Amerika Syarikat dan Kanada dengan panjang 92 batu (149km). Jalan ini dikenali sebagai salah satu laluan pemanduan terbaik di kawasan tersebut, namun terdapat sedikit kerosakan pada permukaan jalan.

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (21)

Jalan ini menghubungkan bandar Minot di utara tengah North Dakota dengan sempadan Lyleton di Kanada. Perjalanan melalui bahagian ini dijangkakan mengambil masa sekitar 1 jam 38 minit.

sumber

Jalan Lurus Paling Panjang Di Dunia Wow (21 Gambar ) (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Roderick King

Last Updated:

Views: 6364

Rating: 4 / 5 (71 voted)

Reviews: 94% of readers found this page helpful

Author information

Name: Roderick King

Birthday: 1997-10-09

Address: 3782 Madge Knoll, East Dudley, MA 63913

Phone: +2521695290067

Job: Customer Sales Coordinator

Hobby: Gunsmithing, Embroidery, Parkour, Kitesurfing, Rock climbing, Sand art, Beekeeping

Introduction: My name is Roderick King, I am a cute, splendid, excited, perfect, gentle, funny, vivacious person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.